FOTOKOMÓRKA

Moderatorzy:
    pinot AgnesO

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy i obserwujący
Moderacja: tylko niezaufani
RSS RSS
Zarejestruj się

15/10/13 od AgnesO
W temacie: ARTYŚCI

Ludzkość widziana na zdjęciach Edwarda Steichena

Edward Steichen, z pochodzenia Luksemburczyk, dorastał w Stanach Zjednoczonych, gdzie w 1881 roku wyemigrowali jego rodzice. Początkowo jedynie interesował się fotografią, a pracował jako malarz. Ostatecznie to fotografia stała się dla niego najważniejszą dziedziną, jednak trudno nie zauważyć malarskiego charakteru jego zdjeć, szczególnie tych wczesnych.

Rita de Acosta Lydig Rita de Acosta Lydig (Edward Steichen / commons.wikimedia.org)

Najbardziej znane zdjęcia Steichena przedstawiają postacie światowego kina. W jego zdjęciach brak niepokoju czy niepewności. Patrząc na te fotografie ma się wrażenie pełnej harmonii i porządku. Głównym tematem byli po prostu ludzie o pięknych twarzach. Przed jego obiektywem stanęli między innymi Marlena Dietrich, Gloria Swanson, Greta Garbo, Charlie Chaplin i Eleonora Duse. Fotografie Steichena charakteryzują się miękkim światłem i łagodnym kontrastem. Artysta często wykonywał swoje zdjęcia metodą fotograwiury - druku wklęsłego, dzięki któremu niektóre jego zdjęcia wyglądały jak obrazy. Wykonał w ten sposób wiele autoportretów oraz portret włoskiej aktorki - Eleonory Duse. Niezwykle plastyczna fotografia wyglądająca jak namalowany obraz.

Steichen był członkiem stowarzyszenia Photo Secession w Nowym Jorku, którego twórcą był Alfred Steiglitz. Wywarło ono wielki wypływ na rozwój fotografii w Europie. Celem organizacji było uznanie fotografii za jedną z dziedzin sztuki. Steichen przyczynił się do promowania artystów europejskich w Stanach Zjednoczonych, organizując ich wystawy w galerii 291.

Do 1938 roku (przez ponad dziesięć lat) Edward Steichen fotografował do Vanity Fair i Vogue'a. Następnie został dyrektorem działu fotografii w słynnym Museum of Modern Art.

 

(Edward Steichen / commons.wikimedia.org)

 

Po tym wszystkim Steichen stopniowo zaczął kierować swoją twórczość w kierunku fotografii humanistycznej. Punktem zwrotnym była zorganizowana przez niego w 1955 roku, wystawa Family of Man. Była to wystawa złożona z 503 zdjęć autorstwa 273 różnych fotografów, znanych i nieznanych. Zdjęcia przedstawiały momenty i doświadczenia w życiu człowieka, takie jak narodziny, miłość, wojna czy śmierć. Celem Steichena było pokazanie uniwersalności ludzkich doświadczeń, tego, że ludzie na całym świecie są do siebie podobni i przeżywają to samo. I znowu, zdjęcia te mimo różnorodności tematycznej, są pełne spokoju, dają wrażenie lekkości i zwyczajności życia.