Louis Vuitton
najczęściej podrabiana marka świata
Gdybyście mieli wymienić trzy najbardziej znane domy mody, jestem pewna, że w wyliczeniach nie zabrakłoby Louis Vuitton'a. Jego charakterystyczne logo jest niemalże tak znane, jak logo McDonalds'a. Ile to razy zdarzyło Wam się spotkać kogoś z klasyczną torbą LV? Na pewno wiele razy.
Francuski dom mody został założony oczywiście przez Louisa Vuittona w 1854 roku w Paryżu. Początkowo projektant tworzył jedynie skórzane torebki i walizki, jednak to wystarczyło by osiągnął sukces. Hitem była lekka walizka z płaskim dnem, z którą zapragnęli podróżować sławni artyści. W 1885 roku, powstał pierwszy sklep LV w Londynie. Louis miał u swego boku syna - George'a Vuittona, który po śmierci mistrza w 1982 roku, przejął firmę. Był zawzięty i chciał wyprowadzić firmę na modowe szczyty. To on był twórcą charakterystycznego logo marki - Monogram Canvas, wzoru z kwiatami nawiązującego do kultury japońskiej i późno wiktoriańskiej. Wzór ten został opatentowany i miał zapobiec tworzeniu podróbek. Początkowo faktycznie firmie udawało się wygrywać z oszustami.
Portrait of Louis Vuitton (1821-1892), founder of the House of Vuitton
(http://commons.wikimedia.or...)
Advertisement for Louis Vuitton July 1898
(Villanova University Digital Library/http://en.wikipedia.org/wiki/File:Advertisement_for_Louis_Vuitton_July_1898.jpg)
Na początku lat 90-tych XIX wieku, George podróżował do Stanów Zjednoczonych, gdzie prężnie promował rodzinną markę. Z kolei na początku XX wieku, zaprojektowano nową wersję torby LV - małą, która miała być przeznaczona do noszenia wewnąrz kufra bagażowego. W latach 30-tych powstały nowe modele torebek, między innymi Speedy i Keepall - dwa najbardziej znane modele toreb podróżnych, które są w sprzedaży do dziś. Około lat 40-tych, zaczęto produkować także małe torebki i portfele. To w tym okresie ponownie firma zaczęła borykać się z podrabianiem marki.
W 1987 roku, marka Louis Vuitton połączyła siły z producentem szampana i koniaku i tak powstał koncern Louis Vuitton Moët Hennessy. Jest to do dzisiaj jeden z największych producentów luksusowych dóbr markowych, w którego skład wchodzą takie marki jak szampan Moët & Chandon, Christian Dior Watches, Bulgari, Céline, Kenzo Perfums, Sephora i wiele innych.
Louis Vuitton medium Speedy
(Maegan Tintari/http://www.flickr.com/photos/lovemaegan/4785778484/sizes/o/)
Od 1997 roku dyrektorem artystycznym francuskiego domu mody był Marc Jacobs. Rozstał się z tym stanowiskiem w ubiegłym roku, a jego miejsce zajął Nicolas Ghesquiere projektant związany wcześniej z marką Balenciaga.
Louis Vuitton, Beverly Hills, California
(Prayitno/http://www.flickr.com/photos/prayitnophotography/8314824238/sizes/l/)
Do promocji swoich produktów, Louis Vuitton wykorzystuje największe gwiazdy srebrnego ekranu. Wśród nich są Jennifer Lopez, Rihanna, Beyonce, tenisista Andre Agassi czy Madonna. I chyba nie ma co się dziwić, że marka jest masowo podrabiana skoro z jej produktami pokazują się takie osobistości. Kto nie chciałby mieć torebki, z którą dzień wcześniej na lotnisku sfotografowano Rihannę? Tylko takiej trochę tańszej ;) I nikt nie przejmuje się tym, że to tylko papierowa torba warta 5 dolarów, z tanią logo-pieczątką.