Na wirsycku
7 osób
Moderatorzy:
    Agata Antisaina
Autorzy strony:
    Agata Antisaina
Subskrybenci:
    SKIP Agata Atavus Antisaina AgnesO ruda Maciej

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: tylko niezaufani
RSS RSS
Zarejestruj się

07/07/14 od ruda
W temacie: Historie

Pribeh Jednej Lanovky

 
Schodząc z Tatr Wysokich, np. z okolic Skalnatego Plesa możemy natrafić na ruiny dawnej kolejki na Łomnicę, która kiedyś, jednym wagonikiem wwoziła turystów na górę. Po latach została wyparta przez nowocześniejszą kolej gondolową, o większej przepustowości. Mimo, że od 1999 roku stara "lanovka" nie działa, to nadal można do niej wsiąść i spojrzeć na Tatry Wysokie.

Ruiny Lanovky na Łomnicę znajdują się tuż obok Grandhotel Praha oraz początku zielonego szlaku na Skalnate Pleso w miejscowości Tatranska Lomnica. Budynek kolejki jest otwarty i można do niego swobodnie wejść. W środku znajduje się stary wagonik, który o dziwo nie został praktycznie zdewastowany. Miejsce to zrobiło na mnie dość smutne wrażenie, gdyż stanowi namacalny dowód na mijający czas oraz postępujące zmiany technologiczne.

Sama kolejka zaczęła powstawać w I połowie XX wieku. Oddana do użytku została w 1937 roku. Miała długość ponad 4000m, 9 podpór i aby dotrzeć na szczyt Łomnicy turyści musieli przesiadać się tylko raz przy Skalnatym Plesie. W latach 70tych powstała kolej gondolowa i przez ponad 20lat do jeziora pod Łomnicą docierały dwie lanovky. Problem jednak polegał na tym, że w latach 90tych kolej gondolowa osiągnęła przepustowość 900os/h, natomiast stara kolej tylko 78os/h (mimo, że obie mniej więcej w tym samym czasie zostały wyremontowane). Koniec funkcjonowania starej kolejki nadszedł w 1999r. kiedy uznano, że bezsensownym jest utrzymywanie tak nieprzepustowego obiektu. Dodać należy, że była to ostatnia tego typu kolej linowa w Środkowej Europie, zatem wraz z nią skończył się pewien etap historii.

Gorąco polecam film "Pribeh Jednej Lanovky" ("Historia Jednej Kolejki"), który opowiada niesamowitą historię budowy tej koleji linowej. Co ciekawe na potrzeby tego przedsięwzięcia w 2005 roku jeszcze raz uruchomiono lanovkę. Oczywiście istnieją plany, aby zdemontować stare podpory, lecz póki co dalej można oglądać to, jak przebiegała dawna kolej linowa.

Budynek starej kolejki Budynek starej kolejki (ruda)

Stary wagonik kolejki Stary wagonik kolejki (ruda)

Stąd kiedyś turyści ruszali w Tatry Wysokie Stąd kiedyś turyści ruszali w Tatry Wysokie (ruda)