
9 osób
Tematy strony:
O stronie
Towary świata
Pieniądze
Szlaki handlowe
Instytucje i związki handlowe
Przedsięwzięcia i wydarzenia
Teorie
Ustawienia strony:
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: przed publikacją
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: przed publikacją
RSS
RSS
Czyli skąd dokąd którędy...
na styku oceanów

Budowę kanału Panamskiego rozpoczęto w 1881 r., pragnąc połączyć Pacyfik z Atlantykiem krótszym i bezpieczniejszym szlakiem, niż ten opływający Przylądek Horn.
Koncepcja połączenia Oceanów pojawiła się już w czasach kolonizacji Hiszpańskiej (1534 r.), kiedy król Hiszpanii Karol V Habsburg poszukiwał połączenia między Oceanami. W 1699 r. Szkocja podjęła nieudaną próbę... czytaj dalej
Oceny +2/-0
W temacie: Szlaki handlowe
- najdłuższa linia kolejowa świata

Kolej Transsyberyjska to najdłuższa całoroczna linia kolejowa na świecie. Jej budowa została rozpoczęta w 1891 r. i trwała aż do 1916 r., kiedy połączono ostatecznie Moskwę z Władywostokiem (odcinek liczący 9288 km).
Prace ruszyły 19 maja 1891 we Władywostoku i trwały jednocześnie na wielu odcinkach, które nazwano od regionów, przez... czytaj dalej
Oceny +2/-0,
W temacie: Szlaki handlowe
komentarze 3,
ostatni
od pinot:
Okazuje się jednak, że to kolej tylko w jedną stronę, bo zdaje się nie mamy czego wysyłać tą koleją do Chin: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15826193,Chinski_pociag_nadal__na_pusto___Malo_chetnych_do.html#BoxBizTxt ("W każdy weekend ...
...

Od XVI w. do XIX w., na Oceanie Atlantyckim rozwinął się trójkątny system wymiany, mający na celu optymalizację logistyki handlowej. Z początku opierał się na szlaku łączącym Afrykę, Karaiby i Europę, z czasem jednak porty Europy zostały zastąpione przez rozwijające się kolonie Ameryki Północnej. Jego wykonawcami byli kupcy z różnych... czytaj dalej
Oceny +1/-0,
W temacie: Szlaki handlowe
komentarze 1,
ostatni
od MarcinSz.:
Trójkąt atlantycki przynosił też niezłe zyski piratom. Żerował na nim w XVIII w. Samuel "Czarny Sam" Bellamy - był jednym z najskuteczniejszych rabusiów w historii ...
...
droga na koniec świata

Najbardziej znanym szlakiem handlowym wszechczasów był Jedwabny Szlak. Chociaż nazwa wskazywałaby inaczej, to nie jedwab był głównym towarem przewożonym tym szlakiem. Jedwab jako drogocenny towar stanowił jedynie procent w masie towarów, jaką tworzyły m.in porcelana czy przyprawy. Jednakże atrakcyjność tego egzotycznego towaru, który można było przez całą starożytność pozyskać... czytaj dalej
W temacie: Szlaki handlowe
w krainie elektronu

Jedną z najstarszych i najbardziej znanych dróg handlowych w historii był Szlak Bursztynowy. Łączył on starożytne cywilizacje śródziemnomorskie, takie jak Grecja i Rzym, z głębokim zapleczem Barbaricum, jakim było południowe wybrzeże Bałtyku. Za szczególnie obfitujące w elektron, jak Grecy zwykli nazywać bursztyn, uchodziły wybrzeża Sambijskie (dzisiejszy obwód kaliningradzki), chociaż bursztyn... czytaj dalej
Oceny +2/-0
W temacie: Szlaki handlowe
w pogoni za szczęściem

Kolega wyjechał kilka tygodni temu za granicę, do pracy. Nic nowego, pomyślałem, pamiętam jeszcze, kiedy w latach 80-tych XX w. Polacy masowo jeździli "na saksy" (nazwa od Saksonii, przygranicznego landu), czyli pracę sezonową do Niemiec. Marne zarobki, jak na tamtejsze warunki, w PRL-u okazywały się fortuną. Niestety, zapomnał wół jak... czytaj dalej
Oceny +2/-0,
W temacie: Szlaki handlowe
komentarze 7,
ostatni
od mrtswtk:
[jacek]: Po pierwsze nie bardzo wiadomo czy praca pracownika naukowego w stopniu doktora jest w ogóle przydatna społeczeństwu. Przykładowo w USA edukacja wyższa kończy się ...
...