Na kupieckim szlaku
9 osób
Moderatorzy:
    pinot

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: przed publikacją
RSS RSS
Szlaki handlowe
Czyli skąd dokąd którędy...
na styku oceanów
Kanał Panamski
Budowę kanału Panamskiego rozpoczęto w 1881 r., pragnąc połączyć Pacyfik z Atlantykiem krótszym i bezpieczniejszym szlakiem, niż ten opływający Przylądek Horn. Koncepcja połączenia Oceanów pojawiła się już w czasach kolonizacji Hiszpańskiej (1534 r.), kiedy król Hiszpanii Karol V Habsburg poszukiwał połączenia między Oceanami. W 1699 r. Szkocja podjęła nieudaną próbę... czytaj dalej
Oceny +2/-0
W temacie: Szlaki handlowe
- najdłuższa linia kolejowa świata
Kolej Transsyberyjska
Kolej Transsyberyjska to najdłuższa całoroczna linia kolejowa na świecie. Jej budowa została rozpoczęta w 1891 r. i trwała aż do 1916 r., kiedy połączono ostatecznie Moskwę z Władywostokiem (odcinek liczący 9288 km).  Prace ruszyły 19 maja 1891 we Władywostoku i trwały jednocześnie na wielu odcinkach, które nazwano od regionów, przez... czytaj dalej
Oceny +2/-0,
W temacie: Szlaki handlowe
komentarze 3, ostatni od pinot:
Okazuje się jednak, że to kolej tylko w jedną stronę, bo zdaje się nie mamy czego wysyłać tą koleją do Chin: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15826193,Chinski_pociag_nadal__na_pusto___Malo_chetnych_do.html#BoxBizTxt ("W każdy weekend ... ...
Atlantycki Trójkąt Handlowy
Od XVI w. do XIX w., na Oceanie Atlantyckim rozwinął się trójkątny system wymiany, mający na celu optymalizację logistyki handlowej. Z początku opierał się na szlaku łączącym Afrykę, Karaiby i Europę, z czasem jednak porty Europy zostały zastąpione przez rozwijające się kolonie Ameryki Północnej. Jego wykonawcami byli kupcy z różnych... czytaj dalej
Oceny +1/-0,
W temacie: Szlaki handlowe
komentarze 1, ostatni od MarcinSz.:
Trójkąt atlantycki przynosił też niezłe zyski piratom. Żerował na nim w XVIII w. Samuel "Czarny Sam" Bellamy - był jednym z najskuteczniejszych rabusiów w historii ... ...
droga na koniec świata
Jedwabny Szlak
Najbardziej znanym szlakiem handlowym wszechczasów był Jedwabny Szlak. Chociaż nazwa wskazywałaby inaczej, to nie jedwab był głównym towarem przewożonym tym szlakiem. Jedwab jako drogocenny towar stanowił jedynie procent w masie towarów, jaką tworzyły m.in porcelana czy przyprawy. Jednakże atrakcyjność tego egzotycznego towaru, który można było przez całą starożytność pozyskać... czytaj dalej
W temacie: Szlaki handlowe
w krainie elektronu
Szlak bursztynowy
Jedną z najstarszych i najbardziej znanych dróg handlowych w historii był Szlak Bursztynowy. Łączył on starożytne cywilizacje śródziemnomorskie, takie jak Grecja i Rzym, z głębokim zapleczem Barbaricum, jakim było południowe wybrzeże Bałtyku. Za szczególnie obfitujące w elektron, jak Grecy zwykli nazywać bursztyn, uchodziły wybrzeża Sambijskie (dzisiejszy obwód kaliningradzki), chociaż bursztyn... czytaj dalej
Oceny +2/-0
W temacie: Szlaki handlowe
Atavus 22/10/2013
w pogoni za szczęściem
Bandosi
Kolega wyjechał kilka tygodni temu za granicę, do pracy. Nic nowego, pomyślałem, pamiętam jeszcze, kiedy w latach 80-tych XX w. Polacy masowo jeździli "na saksy" (nazwa od Saksonii, przygranicznego landu), czyli pracę sezonową do Niemiec. Marne zarobki, jak na tamtejsze warunki, w PRL-u okazywały się fortuną. Niestety, zapomnał wół jak... czytaj dalej
Oceny +2/-0,
W temacie: Szlaki handlowe
komentarze 7, ostatni od mrtswtk:
[jacek]: Po pierwsze nie bardzo wiadomo czy praca pracownika naukowego w stopniu doktora jest w ogóle przydatna społeczeństwu. Przykładowo w USA edukacja wyższa kończy się ... ...