
9 osób
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: przed publikacją
Kolej Transsyberyjska
- najdłuższa linia kolejowa świata
Mapa koleji Transsyberyjskiej
(Sertmann; http://wikitravel.org/en/Fi...)
Kolej Transsyberyjska to najdłuższa całoroczna linia kolejowa na świecie. Jej budowa została rozpoczęta w 1891 r. i trwała aż do 1916 r., kiedy połączono ostatecznie Moskwę z Władywostokiem (odcinek liczący 9288 km).
Prace ruszyły 19 maja 1891 we Władywostoku i trwały jednocześnie na wielu odcinkach, które nazwano od regionów, przez jakie przebiegały. Już po 5 latach możliwa była podróż na niektórych odcinkach, co zostało zaprezentowane na Wystawie Światowej w 1900 r. Car Mikołaj II, który był inicjatorem przedsięwzięcia, miał własny specjalnie przystosowany wagon cesarski, z gabinetem umożliwiającym pracę podczas podróży.
Pierwszym sprawdzianem przydatności Kolei Transsyberyjskiej była wojna rosyjsko-japońska 1905 r., która wykazała jednak wiele ograniczeń w militarnym zastosowaniu linii. Jeden tor uniemożliwiał prowadzenie sprawnego zaopatrywania frontu i ewakuacji rannych jednocześnie, powodując zastoje w planach wojennych. Przegrana w wojnie spowodowała konieczność rozbudowy nowego odcinka wzdłuż rzeki Amur. To właśnie ukończenie budowy tego odcinka 5 października 1916 zakończyło budowę Kolei Transsyberyjskiej, artertii komunikacyjnej Imperium Rosyjskiego.
Rozbudowa linii kolejowej umożliwiła rozwój handlu Rosyjskiego na Pacyfiku, kolonizację Syberii i Dalekiegowschodu, a w czasie Rewolucji Bolszewickiej uratowała wiele istnień ludzkich, stanowiąc często jedyną drogę ratunku z objętego wojną kraju do stref okupowanych przez wojska alianckie.
W budowie linii uczestniczyło wielu polskich inżynierów, głównie absolwentów petersburskiego Instytutu Inżynierów Komunikacji, wśród których szczególnie znany został Stanisław Kierbedź.
O znaczeniu dzisiejszym Koleji Transsyberyjskiej dla Rosji świadczy fakt, że prawie 30% rosyjskich towarów eksportowych przewożonych jest tą trasą.