Między programami
7 osób
Moderatorzy:
    Antisaina
Autorzy strony:
    MarcinM Antisaina Marzena
Subskrybenci:
    Ola Marzena Agata Atavus Antisaina AgnesO ruda

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: tylko niezaufani
RSS RSS
Zarejestruj się

27/12/13 od mrtswtk
W temacie: Reklama

Pojedynek gigantów

W czerwonym narożniku Coca-Cola, w niebieskim Pepsi.

Jaguar odpowiadający na reklamę Mercedesa (tę z kurami) nie jest odosobnionym przypadkiem, w którym jedna marka rzuca wyzwanie drugiej. Choć ja nazwałabym to flirtowaniem, bo odnoszę wrażenie, że wielkie koncerny świetnie się przy tym bawią, a już na pewno ubaw mamy my – konsumenci.

Chyba nie ma na rynku dwóch takich firm, które toczyłyby ze sobą większą batalię niż Coca-Cola i Pepsi. Ta rywalizacja trwa już ponad 100 lat.

Niech zadecyduje lud

W 1975 roku Pepsi rusza z kampanią The Pepsi Challenge (w Polsce kampania Wyzwanie Smaku miała miejsce dopiero w tym roku). W sklepach, centrach handlowych i innych miejscach publicznych Ameryki zatrzymywano przypadkowych przechodniów i zachęcano ich do wzięcia udziału w blind taste test - czyli „ślepych” testach smaku.

Do spróbowania dawano im dwa nieoznakowane kubeczki – w jednym była Pepsi, w drugim Coca-Cola – i pytano o to, który napój bardziej im smakuje. Po przeprowadzeniu testu zdradzano który napój jest który, tak jak na australijskim spocie z 1983 roku:

Jak myślicie, jaki był wynik? Okazuje się, że w ślepych testach Pepsi wypadła lepiej od Coca-Coli. W rezultacie już w 1979 roku Pepsi po raz pierwszy wyprzedza Coca-Colę w wynikach sprzedaży, chwilowo stając się liderem na rynku.

Nowa Coca-Cola

Czując gorzki smak porażki Coca-Cola postanawia osłodzić swój napój i całkowicie zmienia jego recepturę. W kwietniu 1985 roku wypuszcza na rynek New Coke (smakiem zbliżoną do Pepsi) równocześnie wycofując całkowicie ze sprzedaży starą Coca-Colę. Wywołało to prawdziwą burzę! Konsumenci głośno wyrażali swoje niezadowolenie i nawet sam Fidel Castro stwierdza w radiu Havana, że New Coke to znak upadku całego amerykańskiego kapitalizmu. Pepsi musiało zrywać boki ze śmiechu:

Sielanka niebieskiego narożnika nie trwała jednak długo. W lipcu 1985 roku (czyli 3 miesiące po wypuszczeniu New Coke) Coca-Cola uchyla się pod naporem niezadowolenia klientów i stara receptura napoju wraca na rynek, oraz na pierwsze miejsca sprzedaży. Coca-Cola znów jest liderem i utrzymuje tę pozycję po dziś dzień. A marketingowcy wciąż spierają się czy było to działanie nieprzemyślane, będące największym błędem w historii koncernu, czy działanie celowe, wyreżyserowane i w efekcie swym genialne.

Ówczesny prezes firmy, Roberto Goizueta, tak skomentował tę zagwozdkę: Prawda jest taka, że ani nie jesteśmy tacy głupi, ani tacy sprytni.

Coca-Cola nie pozostaje dłużna - odpowiedź koncernu na blind testy. Coca-Cola nie pozostaje dłużna - odpowiedź koncernu na blind testy. (My100cans, public domain, http://en.wikipedia.org/wik...)

Mówi się o tym we wpisach (lub komentarzach do nich):


Ostatnio komentowane na stronie:
13/06/2014 Marzena

FIFA World Cup

i reklama McDonald's
5 komentarzy, ostatni z 20/06/2014 od Marzena
26/05/2014 Marzena

Pomysł na reklamę

linii lotniczych
6 komentarzy, ostatni z 27/05/2014 od Marzena
17/04/2014 Marzena

Reklama Kia Soul

postawiła na chomiki
2 komentarze, ostatni z 17/04/2014 od Marzena