
7 osób
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: tylko niezaufani
Pojedynek gigantów
W czerwonym narożniku Coca-Cola, w niebieskim Pepsi.
Jaguar odpowiadający na reklamę Mercedesa (tę z kurami) nie jest odosobnionym przypadkiem, w którym jedna marka rzuca wyzwanie drugiej. Choć ja nazwałabym to flirtowaniem, bo odnoszę wrażenie, że wielkie koncerny świetnie się przy tym bawią, a już na pewno ubaw mamy my – konsumenci.
Chyba nie ma na rynku dwóch takich firm, które toczyłyby ze sobą większą batalię niż Coca-Cola i Pepsi. Ta rywalizacja trwa już ponad 100 lat.
Niech zadecyduje lud
W 1975 roku Pepsi rusza z kampanią The Pepsi Challenge (w Polsce kampania Wyzwanie Smaku miała miejsce dopiero w tym roku). W sklepach, centrach handlowych i innych miejscach publicznych Ameryki zatrzymywano przypadkowych przechodniów i zachęcano ich do wzięcia udziału w blind taste test - czyli „ślepych” testach smaku.
Do spróbowania dawano im dwa nieoznakowane kubeczki – w jednym była Pepsi, w drugim Coca-Cola – i pytano o to, który napój bardziej im smakuje. Po przeprowadzeniu testu zdradzano który napój jest który, tak jak na australijskim spocie z 1983 roku:
Jak myślicie, jaki był wynik? Okazuje się, że w ślepych testach Pepsi wypadła lepiej od Coca-Coli. W rezultacie już w 1979 roku Pepsi po raz pierwszy wyprzedza Coca-Colę w wynikach sprzedaży, chwilowo stając się liderem na rynku.
Nowa Coca-Cola
Czując gorzki smak porażki Coca-Cola postanawia osłodzić swój napój i całkowicie zmienia jego recepturę. W kwietniu 1985 roku wypuszcza na rynek New Coke (smakiem zbliżoną do Pepsi) równocześnie wycofując całkowicie ze sprzedaży starą Coca-Colę. Wywołało to prawdziwą burzę! Konsumenci głośno wyrażali swoje niezadowolenie i nawet sam Fidel Castro stwierdza w radiu Havana, że New Coke to znak upadku całego amerykańskiego kapitalizmu. Pepsi musiało zrywać boki ze śmiechu:
Sielanka niebieskiego narożnika nie trwała jednak długo. W lipcu 1985 roku (czyli 3 miesiące po wypuszczeniu New Coke) Coca-Cola uchyla się pod naporem niezadowolenia klientów i stara receptura napoju wraca na rynek, oraz na pierwsze miejsca sprzedaży. Coca-Cola znów jest liderem i utrzymuje tę pozycję po dziś dzień. A marketingowcy wciąż spierają się czy było to działanie nieprzemyślane, będące największym błędem w historii koncernu, czy działanie celowe, wyreżyserowane i w efekcie swym genialne.
Ówczesny prezes firmy, Roberto Goizueta, tak skomentował tę zagwozdkę: Prawda jest taka, że ani nie jesteśmy tacy głupi, ani tacy sprytni.
Coca-Cola nie pozostaje dłużna - odpowiedź koncernu na blind testy.
(My100cans, public domain, http://en.wikipedia.org/wik...)
Mówi się o tym we wpisach (lub komentarzach do nich):

FIFA World Cup
i reklama McDonald's