Historia Cywilizacji
13 osób
Moderatorzy:
    pioter MarcinSz.
Autorzy strony:
    Agata pinot pioter Atavus Ola MarcinSz. WiktorOnoff

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy
Moderacja: po publikacji
RSS RSS
Zarejestruj się

10/10/13 od Atavus
W temacie: Domy, drogi, miasta

Drogi według Inków

fragment inkaskiej drogi fragment inkaskiej drogi (Autor: Pajaro; http://pl.wikipedia.org/wik...)

Aż do XIX w. najdłuższą drogą na świecie była zbudowana przez Inków tzw. Qhapaq Ñan (Królewski Trakt). Liczyła ona ponad 5200 km, biegnąc przez niegościnne krajobrazy południowoamerykańskich Andów i wpisując się w sieć komunikacyjną liczącą ponad 40 000 km. 

Z Cusco, pełniącego rolę stolicy, wychodziły cztery główne drogi prowadzące do czterech części na jakie podzielone było imperium. Osią transportu i zarazem główną arterią była jednak Qhapaq Ñan, biegnąca wzdłuż Andów. Równolegle do niej biegła droga nadmorska o długości 4500 km., ciągnąc przez nadmorskie pustynie Peru i Chile. 

W przecieiwństwie do Rzymian, Inkowie nie przyjęli jednego standardu budowlanego. Z pewnością wpływ na to miał fakt, że nie używano transportu kołowego, używając drogi jedynie pieszo lub z jucznymi zwierzętami (lamy). Dlatego trakt dostosowywano do lokalnych warunków, niekiedy rozszerzała się na 10-15 m., a niekiedy zaledwie metr. Pewne odcinki byly brukowane, osłonięte kamiennymi płytami, inne zaś jedynie wyznaczone linią kamieni. Zdarzało się, że na potrzeby traktu wznoszono groble lub wykuwano przejścia w skale. Symbolem tej trasy pozostają przedewszystkim mosty linowe, rozpościerające się na bezdennymi przepaściami Andów.

Inkaskie drogi ustępowały technologicznie starszym do siebie o ponad półtora tysiąca lat drogom rzymskim. Warto jednak zaznaczyć, że powstające w latach 1438 - 1500 n.e. drogi imperium Inków były wznoszone przy użyciu prymitywniejszej techniki niż ta, którą dysponowali potomkowie Romulusa. Uważa się, że prekolumbijscy indianie nie znali koła, brązu ani żelaza, co skazywało budowaniczych na trud przeciągania kamieni i ich obróbki przy pomocy kamiennych narzędzi. I moze właśnie ten nadludzki wysiłek, prowadzony w zabójczym klimacie i wielkich wysokościach, każe nam do dziś podziwiać dzieło Inków.

Porównaj z Rzymianami: http://beta2.bywajtu.pl/strony/historia-cywilizacji/notatka/golenie-krzemieniem/

 

  sieć inkaskich dróg sieć inkaskich dróg (Autor: Haylli; http://commons.wikimedia.or...)

Ostatnio komentowane na stronie:
24/12/2015 pioter

Barwy gotyku

Iluminacje w Amiens
2 komentarze, ostatni z 04/03/2019 od pioter
18/06/2014 Agata

Wielki smog londyński

1 komentarz z 21/11/2016 od pinot
09/02/2014 pioter

Wielkość Łodzi

3 komentarze, ostatni z 05/02/2016 od roxa
Notatki o podobnych miejscach: