
13 osób
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy
Moderacja: po publikacji
Drogi według Inków
fragment inkaskiej drogi
(Autor: Pajaro; http://pl.wikipedia.org/wik...)
Aż do XIX w. najdłuższą drogą na świecie była zbudowana przez Inków tzw. Qhapaq Ñan (Królewski Trakt). Liczyła ona ponad 5200 km, biegnąc przez niegościnne krajobrazy południowoamerykańskich Andów i wpisując się w sieć komunikacyjną liczącą ponad 40 000 km.
Z Cusco, pełniącego rolę stolicy, wychodziły cztery główne drogi prowadzące do czterech części na jakie podzielone było imperium. Osią transportu i zarazem główną arterią była jednak Qhapaq Ñan, biegnąca wzdłuż Andów. Równolegle do niej biegła droga nadmorska o długości 4500 km., ciągnąc przez nadmorskie pustynie Peru i Chile.
W przecieiwństwie do Rzymian, Inkowie nie przyjęli jednego standardu budowlanego. Z pewnością wpływ na to miał fakt, że nie używano transportu kołowego, używając drogi jedynie pieszo lub z jucznymi zwierzętami (lamy). Dlatego trakt dostosowywano do lokalnych warunków, niekiedy rozszerzała się na 10-15 m., a niekiedy zaledwie metr. Pewne odcinki byly brukowane, osłonięte kamiennymi płytami, inne zaś jedynie wyznaczone linią kamieni. Zdarzało się, że na potrzeby traktu wznoszono groble lub wykuwano przejścia w skale. Symbolem tej trasy pozostają przedewszystkim mosty linowe, rozpościerające się na bezdennymi przepaściami Andów.
Inkaskie drogi ustępowały technologicznie starszym do siebie o ponad półtora tysiąca lat drogom rzymskim. Warto jednak zaznaczyć, że powstające w latach 1438 - 1500 n.e. drogi imperium Inków były wznoszone przy użyciu prymitywniejszej techniki niż ta, którą dysponowali potomkowie Romulusa. Uważa się, że prekolumbijscy indianie nie znali koła, brązu ani żelaza, co skazywało budowaniczych na trud przeciągania kamieni i ich obróbki przy pomocy kamiennych narzędzi. I moze właśnie ten nadludzki wysiłek, prowadzony w zabójczym klimacie i wielkich wysokościach, każe nam do dziś podziwiać dzieło Inków.
Porównaj z Rzymianami: http://beta2.bywajtu.pl/strony/historia-cywilizacji/notatka/golenie-krzemieniem/
sieć inkaskich dróg
(Autor: Haylli; http://commons.wikimedia.or...)
- Krzyżackie gdaniska
- Zagadka trwałości rzymskich budowli
- Indiańska forteca, która przetrwała osiem wieków
- Piramidy?.. Ale nie egipskie
- Labirynty: od ochrony do zabawy
- Osada, która dała początek cywilizacji
- Starożytne miasta nie wyglądały tak, jak myślicie
- Koloseum było w średniowieczu... apartamentowcem
- W budowie piramid pomogła woda
- Mroczne sekrety średniowiecznych toalet