
18 osób
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: tylko niezaufani
Świętokrzyska Baba Jaga
Czyli kto?
Baba Jaga jest swoistym, świętokrzyskim symbolem. Jej wciąż utrwalany wizerunek sięga swymi korzeniami do średniowiecza, ale tak naprawdę wywodzi się kręgu wierzeń antycznych, celtyckich i germańskich. Gdyby się tak zastanowić, to Baba Jaga jest wyjątkowo złożoną postacią, na którą składają się cechy następujących bóstw: Holda i Perha (bóstwa przeznaczenia, dobrobytu, wywodzące się z wierzeń germańskich i nordyckich), Diany (bogini losu i szczęścia w mitologii greckiej i rzymskiej), Epony i Hery (chtonicznych, dobrotliwych, kobiecych bóstw). Oprócz tego nasza świętokrzyska wiedźma została ukształtowana przez bałtyckie wyobrażenia o wilkołakach oraz wierzenia związane ze strzygami.
Początkowo czarownice latały na zwierzętach, dopiero później przesiadły się na żerdzie z płotu, a ostatecznie wybrały miotły, jako najlepszy środek transportu. Jednak wybór te był podyktowany jeszcze jedną kwestią. Miotła uznawana była za symboliczny przedmiot związany z oczyszczeniem i wypędzaniem złych mocy.
Jedno z typowych przedstawień Baby Jagi
(SteFou! CC BY 2.0 https://www.flickr.com/phot...)
Samo sformułowanie Baba Jaga oznacza starą kobietę (Babę) i do tego jędzę, wiedźmę (Jagę), która zasadniczo jest groźna i niebezpieczna. Zazwyczaj wyobrażano ją sobie lub przedstawiano, jako wyjątkowo szpetną i odrażającą. Z lekcji historii wiemy (lub nie wiemy), że w średniowieczu wiele kobiet było posądzanych o czary, co doprowadzało do swoistej nagonki na nie (tzw. polowania na czarownice, procesy kończące się karą śmierci, itd.).
Na świętokrzyskiej ziemi legendy związane z Babą Jagą zaczęły kształtować się w okolicach XV wieku i związane były z pogańską przeszłością Łysej Góry. Miejscowa ludność wierzyła, że na Gołoborzu (uznawanym w mitologii za miejsce przyciągające złe moce) odbywały się sabaty czarownic, na które przybywał sam diabeł.
Warto jednak zaznaczyć, że zainteresowanie Babą Jagą trwa aż do dziś. Ciekawe jest to, że w XX wieku nasza rodzima wiedźma została ubrana w strój ludowy, jakim jest zapaska świętokrzyska i tym samym jej wizerunek został zbliżony do ludowej kultury regionu. Obecnie motyw Baby Jagi pojawia się w kampaniach promujących Świętokrzyskie oraz w przeróżnych miejscach na terenie całego województwa.
