KomentatorAutor Mateusz
Mateusz
subskrybuj autora
(subskrybuje: 2 osoby)

subskrybuj autora, jeśli chcesz otrzymywać informacje o jego nowych notatkach.

Wpisy:
Notatki 30 (+47/-0)
Komentarze 106 (+60/-0)
RSS RSS
Zarejestruj się

01/09/14 publiczna

Małe metro

Linia M1 metra w Budapeszcie

Małe metro lub mała kolejka podziemna to określenia, jakich rodowici mieszkańcy Budapesztu używają do określenia najstarszej w kontynentalnej europie linii metra –M1 kursującej od 1896 roku po Peszcie. Wszystko wyjaśnia się, gdy zejdziemy pod ziemię i zobaczymy kolejkę: jest naprawdę niewielka. Wręcz ciasna, zupełnie nieprzystosowana do dzisiejszych standardów i potrzeb, ale klimatyczna.

Mała kolejka na stacji Deak Ferenc ter Mała kolejka na stacji Deak Ferenc ter (M. Jabłoński)

Metro miało za zadanie rozładować problem przeciążonego transportu publicznego w dynamicznie rozwijającym się u schyłku XIX w. Budapeszcie oraz uświetnić obchody tysiąclecia państwa węgierskiego. Podziemna kolejka była już wówczas wypróbowanym pomysłem, stosowanym w USA oraz Londynie. Tę postanowiono jednak wykonać w bardzo nowoczesny sposób – była pierwszą w pełni elektryczną linią metra w Europie. Ciężko sobie to wyobrazić, ale do 1905 metro w Londynie było najpierw w całości, a potem częściowo – parowe! Na dodatek budowę w Budapeszcie ukończono metodą odkrywkową (wykopano rów i zabetonowano ściany) w niespełna 2 lata. W skład linii weszło 11 stacji, w tym naziemny odcinek w północnej części Budapesztu.

Pociąg metra koło placu Bohaterów - nieistniejący wyjazd z tunelu na odcinek naziemny Pociąg metra koło placu Bohaterów - nieistniejący wyjazd z tunelu na odcinek naziemny (http://commons.wikimedia.or...)

Wagon metra z 1896 r. na odcinku naziemnym Wagon metra z 1896 r. na odcinku naziemnym (http://pl.wikipedia.org/wik...)

Warto przejechać choć kilka stacji, tym bardziej że linia startuje ze starej, zabytkowej części miasta (przyst. Vörösmarty tér). Wszystkie stacje wykonane są w stylu secesyjnym, a swój aktualny wygląd zawdzięczają remontowi przeprowadzonemu w 1995 roku. Na pięknych, acz ciasnych stacjach dobudowano drewniane kasy i odrestaurowano stalowe elementy, a ponadto przedłużono linię.

Stacja opera Stacja opera (M. Jabłoński)

Stacja opera Stacja opera (M. Jabłoński)

Bilety są stosunkowo tanie (opisywałem je w tekście o linii tramwajowej nr 2), metro kursuje od 4:30 do 23:30 z częstosliwością co 2-5 min.

Ostatnio komentowane notatki autora:
07/05/2014 Mateusz

Geodeta

Co on właściwie robi?
3 komentarze, ostatni z 26/02/2018 od geodeta_slask
07/11/2014 Mateusz

Bielsko-Biała śladami ewangelików

2 komentarze, ostatni z 08/11/2014 od Mateusz
20/10/2014 Mateusz

Świątynia Wang w Karpaczu

2 komentarze, ostatni z 21/10/2014 od Mateusz