KomentatorAutorWydawca Marzena
subskrybuj autora
(subskrybuje: 7 osób)

subskrybuj autora, jeśli chcesz otrzymywać informacje o jego nowych notatkach.

Wpisy:
Notatki 278 (+290/-0)
Komentarze 141 (+53/-0)
RSS RSS
Zarejestruj się

Kościół Jezuitów w Poznaniu

Kościół jako teatr liturgiczny

Kiedy architektura, rzeźba i malarstwo stanowią jedność, możemy za ich pomocą stworzyć przestrzeń, która w lepszy sposób "oszuka" widza. O czym mowa? Wspominałam o tym w jednej z moich notatek na przykładzie kościoła Il Gesu. Pokaże to Wam teraz na przykładzie Poznańskiego kościoła jezuickiego, w którym dominuje patos olbrzymiego wnętrza. Ogólnie dominują tu ciemnoczerwone kolory ze złotymi elementami i bielą.

(http://upload.wikimedia.org...)

Skala jest naprawdę gigantyczna, ale bardziej mam tu na myśli skale detalu i szerokości pełnoplastycznych kolumn niż skale ogólnej bryły, która sama w sobie też nie jest w sumie mała. Jak można się domyślić te rozmiary kolumn mają nam przykryć to co znajduje się za nimi. Jest to wrażenie tłoczących się kolumn. Będąc w środku, mamy mieć wrażenie iż za nimi rozpościera się większa przestrzeń. Jest to posługiwanie się iluzją, czyli nie architektonicznym środkiem kreowania przestrzeni. Dlatego możemy mówić o scenografii, czy teatralności. W tym przypadku te kolumny są bardzo ciężkie, statyczne, ale tworzą swoistą kurtynę. Do sceny czyli tego ołtarza, który został doprojektowany nieco później, czujemy pewien dystans, dzięki grze światła. W tym przypadku zza kurtyny przebija się światło z transeptu który jest bardzo jasny. Oświetlając nam przestrzeń w którym krzyżuje się on z nawą główną. Jasny środek, daje nam poczucie, iż ołtarz znajduje się większej odległości niż jest on w rzeczywistości. Całość kompozycji jest zaprojektowana według jednej myśli. Tworzenia iluzji dającej nam poczucie ogromnej skali obiektu.

Ta statyczność i ciężkość ustąpi na rzecz lekkości od XVIII w. W tym czasie poczujemy w budynkach sakralnych większą swobodę. Surowy tryb religijnego życia i rygorystyczne podejście traci na znaczeniu. Wówczas kościoły staną się bardziej przystępne odczuwaniu przez zmysł.

 

Ostatnio komentowane notatki autora:
17/01/2014 Marzena

Gdańsk nocą

we mgle
2 komentarze, ostatni z 04/02/2016 od roxa