Strefa kreatywna
2 osoby
Moderatorzy:
    Marzena

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy i obserwujący
Moderacja: tylko niezaufani
RSS RSS
Zarejestruj się

28/06/14 od AgnesO
W temacie: Ludzie

Kawaii

znaczy słodki

Dla wielu to zjawisko może wydawać się żartem. Jednak dla Japończyków kawaii to ważna część codziennej kultury.

Określenie kawaii odnosi się w Japonii do kultury popularnej i po polsku znaczy tyle co słodki, miły, rozczulający. Prawdopodobnie istnienie tego zjawiska wynika z wieloletnich upodobań Japończyków do tego co małe, niewinne i słodkie. Kawaii może być właściwie wszystko: ubiór, zachowanie, sposób mówienia, sposób pisania. Historia tego osobliwego zjawiska sięga lat 70-tych ubiegłego wieku.

(SomeDriftwood/ https://www.flickr.com/phot...)

Początkowo odnosiło się ono do mody na słodki sposób pisania, która zapanowała zwłaszcza wśród dziewcząt. Chodziło o zaokrąglanie liter. W latach 70-tych zapanowała też moda na małe, śmieszne upominki-gadżety. Był to więc idealny moment na narodziny symbolu kultury kawaii - Hello Kitty. W 1974 roku firma Sanrio wypuściła komiksy o kotce, której wielką okrągłą buzię, dziś zna właściwie każdy. Hello Kitty opanowała świat.

(little relax bear ♥/ https://www.flickr.com/phot...)

W latach 80-tych kawaii wciąż się rozwijało. Już przestało dotyczyć samych młodych kobiet, a stało sie popularne także wśród starszych i mężczyzn. Tym razem przyszedł czas na mówienie w stylu kawaii - zmiękczanie głosek, aby wydawały się bardziej słodkie i zabawne. Także w tych latach narodził się wizerunek, do którego zapragnęła dążyć każda japońska kobieta. Wizerunek wiecznie młodej, słodkiej dziewczynki, ubranej w falbaniaste sukienki, wyglądem i zachowaniem przypominającej dziecko. Styl nazwano burriko - udająca dziecko. Ten wzorzec kobiety mocno zawładnął tamtejszą kulturą. Wzorem nie jest silna, niezależna kobieta, a słodka, mała, niewinna czy nawet słaba kobieta. Dowodem na to, że wzorzec ten jest naprawdę mocno zakorzeniony, jest wielka popularność japońskiej gwiazdki estrady - Matsudy Seiko, która stała się ikoną stylu burriko.

(Vincent Samaco/ https://www.flickr.com/phot...)

(Melissa/ https://www.flickr.com/phot...)

W latach 90-tych słowo kawaii zostało uznana za najbardziej wpływowe. Wtedy też kawaii lekko się przekształciło i określenie skierowane zostało w stronę androginiczności. Nowym symbolem kawaii stały się Pokemony - kieszonkowe potworki, których jako dziecko szczerze nie cierpiałam, ale wiadomo przecież, że anime o dziwnych stworkach miało porządną rzeszę fanów w Polsce.

Kultura kawaii wciąż się rozwija i swym zasięgiem obejmuje coraz więcej zjawisk. Jest ona otwarcie krytykowana przez Zachód, który zarzuca jej komercjalizację oraz infantylizm, który nie rozmywa się wraz z dorastaniem japońskich dzieci, a jest z nimi przez całe życie.