5 osób
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy
Moderacja: przed publikacją
Wpływ Victora Louisa na polską sztukę wnętrzarską
Skupiając się na wnętrzach XVIII w. wspominałam już o dwóch ważnych architektach projektujących wnętrza i tworzących w Polsce. Byli nimi Dominik Merlini oraz Juste-Aurèle Meissonnier.
30 lat później, po tym co powstało dla Marszałka Bielińskiego, kolejnym ważnym mistrzem sztuki wnętrzarskiej dla polskiego odbiorcy staje się Victor Louis.
W roku 1756 Louis jest odpowiedzialny za rozbudowę i dekoracje zamku Warszawskiego na polecenie Stanisława Augusta. Niestety projekty nie są realizowane, ale za to jego pomysły mają ogromy wpływ na to, co dzieje się dalej z polską sztuką. Ten jakże duży wpływ, który wywarł spowodowany był na pewno wielkimi umiejętnościami w posługiwaniu się detalem rokokowy, jego lekkością i wdziękiem. W ogóle możemy zauważyć, iż znakomicie operował drobną skalą. W jego motywach również znajdujemy roślinne dekoracje, ale nie spotkamy już muszli i płomieni, gdyż ich miejsce zastępują wieńce festony i różnego rodzaju motywy antyczne.
W tym temacie istotną ciekawostką jest fakt wywierania na siebie wpływu dwóch różnych nauk, a właściwe to jednej z nich na drugą. Mówię o tym, że w tych czasach badania archeologiczne i to co odkrywają ówcześni naukowcy jest inspiracją dla architektów wnętrz. To właśnie połowa wieku XVIII jest czasem, w którym swój początek mają badania nad archeologicznymi wykopaliskami i prowadzone są na szeroką skalę. To wywiera wpływ na wzory, którymi posługują się architekci i w tym przypadku duże znaczenie miała ceramika antyczna, a właściwie rysunki, które się na niej znajdowały.
Aby przybliżyć Wam sztukę Victora Louisa pokażę wnętrze jego najbardziej znanego budynku Teatru Wielkiego w Bordeaux, za który ceniony był w Europie. Patrząc na tą skale i pokrywający go drobny detal nie możemy się dziwić, że to właśnie on miał być architektem wnetrza zamku Stanisława Augusta. Niestety jak juz pisałam nie doszło to do skutku.
(http://en.wikipedia.org/wik...)