Przestrzeń, forma, idea
5 osób
Moderatorzy:
    Marzena

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy
Moderacja: przed publikacją
RSS RSS
Zarejestruj się

Pałac Krasińskich

Tylman z Gameren, architekt, autor kilkunastu najważniejszych rezydencji, pałaców i reprezentacyjnych dworów przełomu XVII i XVIII wieku. Jego upodobania kierowały się w stronę klasycznych wzorów, dlatego jego budynki charakteryzuje głównie klasyczna poprawność, porządki i podziały. Jak w tej poprawności możemy doszukać się pełno-barokowego charakteru, którego cechuje przesyt dekoracji, detalu, rzeźbiarskich elementów?

Otóż spójrzmy na jeden z jego najwspanialszych budynków, jakim jest pałac Krasińskich. Równać się z nim może jedynie ten z Lubartowa. Patrząc na jego elewację możemy zauważyć, jak duża mnogość jest poszczególnych typów elementów dekoracyjnych. Gęstość pilastrów, wtłoczenia, wytłoczenia. Jeżeli zwrócilibyśmy uwagę na wejście, zobaczymy tu coś co przypomina tak zwany ślepy portyk.

(http://upload.wikimedia.org...)

Teraz zwróćmy uwagę na podkreślenie istotności pomieszczeń. Im bardziej pomieszczenie jest ważne, tym na jego elewacji widnieje większa liczba podziałów. Liczba ta zwiększa się wraz z dążeniem do centrum, w którym znajduję się reprezentacyjna sala, gdzie znajdziemy też zupełnie nowy typ schodów, ale o tym za chwilę. Oś układu podkreśla szersze centralne okno. Na bokach rozchodzą się amfilady, w których miały swoje miejsce apartamenty i gabinety. Podziały są tu w stosunku 3:4:5. Cała bryła jest trochę rozczłonkowana, ale ujednolicona przez klasyczne podejście i formy proponowane przez Tylmana. Pilastry nadają jedność całej bryle.

Zazwyczaj dotąd mieliśmy doczynienia ze schodami tunelowymi, a tu klatka schodowa jest monumentalnych rozmiarów, dwubiegowa, przy czym te dwa biegi rozstawione są symetrycznie względem osi całego układu, z obu stron Sali reprezentacyjnej. Stanowi ona łącznik między górą i dołem, ale i lewa oraz prawą stroną budynku.