Przestrzeń, forma, idea
5 osób
Moderatorzy:
    Marzena

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy
Moderacja: przed publikacją
RSS RSS
Zarejestruj się

25/01/14 od Marzena

Agora ateńska

3 fazy rozbudowy

Agorę ateńską każdy z nas zna, a jeśli nie, to przynajmniej kojarzy ją z nauki w podstawówce lub gimnazjum. Pomimo ogólnej wiedzy na jej temat nie każdy jednak wie, jakie były jej fazy powstawania. Chciałabym Wam dziś pokazać trzy fazy - klasyczną, hellenistyczną oraz rzymską. Na rysunku kolorami zaznaczyłam dla Was te 3 fazy rozwoju (klasyczną na czarno, hellenistyczną na różowo, a rzymską na niebiesko).

(Joanna Cudziło)

W pierwszej fazie klasycznej agora ma charakter placu, na którym odbywają się ważne zgromadzenia. Jeśli przyjrzycie się się elementom, które składają się na pierwszą fazę klasyczną tj. buleuterion, czyli siedziba rady, strategejon - sala zebrań, heljaja - trybunał, to widać, że właśnie najważniejsze budynki administracyjno-polityczne znajdowały się przy lub na placu. Zauważalne jest również rozdrobnienie na małe elementy, ponieważ w tamtym okresie nie posiadali jeszcze odpowiedniej wiedzy do tego jak przekryć duże hale tak, aby się nie zawaliły.

W drugiej fazie dochodzi do próby uporządkowania. Pojawa się nowa stoa, większa, która porządkuje w pewien posób agorę ateńską. Jeśli nie wiecie co to stoa to szybko wytłumaczę, że jest to hala kolumnowa, przekryta, służąca albo za miejsce handlu albo za miejsce wypoczynku od słońca.

Na zdjęciu widzimy rekonstrukcje stoy ateńskiej.

(Adam Carr/ http://pl.wikipedia.org/wik...)

Trzecia faza- rzymska zmienia charakter agory ateńskiej. Z miejsca bardziej politycznego przekształca się w przestrzeń spotkań kulturalnych, co przypięczętowane jest postawieniem Odeonu. 

A jeśli o teatrze mowa to warto powiedzieć, że greckie teatry opierano często o skalne zbocza. Powodem, jak mogłoby się wydawać nie był piękny widok na otaczające tereny, które mogłyby podkreślać piękno sztuki. Powód był bardziej przyziemny i materialny. Chodziło przede wszystkim o zmniejszenie kosztów oraz poprawienie akustyki. Nie oznaczało to jednak, że Grecy nie byli wrażliwi na piękne widoki. Niektóre budowle, a dokładniej miejsca, w których zostaną postawione są dobierane z myślą pokazania pięknych widoków lub chociaż próbują ich nie przysłaniać. W Assos np. teren był głównym wyznacznikiem kształtu agory, w Priene zaś to zgodne podążanie z warstwicami wprowadziło specyficzny charakter miejsca i np. stadion, który tam się znajdował wprowadził nieznaczny chaos w regularność planu miasta na rzecz podkreślenia pięknych widoków.