5 osób
Ustawienia strony:
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy
Moderacja: przed publikacją
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: autorzy
Moderacja: przed publikacją
RSS
RSS
Przestrzeń, forma, idea
Pisząc ostatnio o wnętrzach, chcę zwrócić uwagę na niesamowitą łazienkę, która znajdowała się w zamku królewskim za czasów Zygmunta III Wazy.
Jest to naprawdę niezwykłe miejsce. Znajduje się ona w wykuszu, wyłażona jest blachą ocynkowaną i w zasadzie był to taki basenik, bo nie można nazwać tego wanną. Król Zaygmunt... czytaj dalej
Skupiając się na wnętrzach XVIII w. wspominałam już o dwóch ważnych architektach projektujących wnętrza i tworzących w Polsce. Byli nimi Dominik Merlini oraz Juste-Aurèle Meissonnier.
30 lat później, po tym co powstało dla Marszałka Bielińskiego, kolejnym ważnym mistrzem sztuki wnętrzarskiej dla polskiego odbiorcy staje się Victor Louis.
W roku 1756... czytaj dalej
Nurt Sarmacki możemy zauważyć analizując siedziby szlacheckie. Przykładem takiej siedziby jest barokowy dwór. Czasem murowane, ale częściej spotykamy budynki w których wykorzystywano drewno do ich budowy. Rzut- czyli funkcjonalność, relacje pomieszczeń oraz detal jest to po prostu zredukowany styl pałaców barokowych. Szlachcic nie czuł potrzeby tworzenia ogromnych struktur ogrodowych, budowania... czytaj dalej
Tu chciałam zwrócić uwagę na to, jak się prezentuje wnętrze Pałacu Łazienkowskiego, oraz wspomieć o tym, kto jest odpowiedzialny za jego wygląd oraz za wygląd sąsiednich pawilonów.
Na razie zajrzyjmy do Pałacu na Wodzie.
Jeszcze raz pokaże Wam rzut pałacu:
Pierwszym pomieszczeniem do którego wchodzimy mijając kolumny we wnęce jest... czytaj dalej
We wcześniejszej notatce napisałam o tym, iż Stanisław August ma już dość bardzo dużego i reprezentacyjnego zamku Ujazdowskiego i szukając spokoju, przenosi się do Łazienki Lubomirskiego.
Dość szybko król, razem z Dominikiem Merlinim, Antonim Fontaną oraz Janem Kamsetzerem, zaczynają pracę nad rozbudową Łazienki.
W roku 1776 łazienka została nadbudowana o... czytaj dalej
O iluzji w architekturze wspominałam juz kilka razy. Między innymi w temacie teatru liturgicznego, gdzie łączyły się ze sobą architektura rzeźba i malarstwo tworząc zestaw środków kreujących iluzje przestrzeni. Były to tylko wnętrzarskie zabiegi, ale pisałam też o fasadzie kościołu św. Anny w Krakowie, tak zaprojektowanej, aby widz mógł w... czytaj dalej
Dziś kilka słów o Zamku Królewskim. Jego budowa nie była szybka, łatwa i spójna. Przebudowy i rozbudowy powinny nam się kojarzyć z tym obiektem.
Cały kompleks złożył się na kształt pięcioboku. Na samych jego krawędziach XIV w. postawiono wieże mieszkalno -obronne i od strony Wisły Pałac z początku XV. Do... czytaj dalej
W notatce Wnętrze Pałacu Łazienkowskiego wspominałam o architekcie, który jest odpowiedzialny za większą część wystroju wnętrz w samym pałacu jak i w okolicznych pawilonach. Dominik Merlini to jeden z najbardziej znakomitych ówczesnych dekoratorów i architektów. Teraz chciałam Wam powiedzieć o kolejnym architekcie zajmującym się między innymi projektowaniem wnętrz w polskich... czytaj dalej
Tylman z Gameren był zarówno autorem pałaców, jak i kościołów. Za przykłady architektury sakralnej Tylmana mogą posłużyć dwa obiekty: warszawski kościół kapucynów oraz akademicki kościół św. Anny z Krakowa. Pierwszy z nich powstał w latach 1683-4, a drugi w 1689-1704. Przy czym kościół kapucynów jest jednym z budynków fundacji Jana... czytaj dalej
Tylman z Gameren, architekt, autor kilkunastu najważniejszych rezydencji, pałaców i reprezentacyjnych dworów przełomu XVII i XVIII wieku. Jego upodobania kierowały się w stronę klasycznych wzorów, dlatego jego budynki charakteryzuje głównie klasyczna poprawność, porządki i podziały. Jak w tej poprawności możemy doszukać się pełno-barokowego charakteru, którego cechuje przesyt dekoracji, detalu, rzeźbiarskich... czytaj dalej
Gust Jana III Sobieskiego był dość złożony. Łączył on zamiłowanie do architektury ze wschodu i z zachodu. Król ten nie odegrał dużej roli w architekturze pełnego baroku, jak Zygmunt III Waza we wczesnej jego fazie, ale pozostawił po sobie kilka realizacji, które świadczą o panujących zasadach w tym czasie. Jego... czytaj dalej
Jak już wspomniałam w notatce o willi w Czemiernikach pałac biskupów Krakowskich jest takim odpowiednikiem tego budynku, gdyż posiada pewne jego cechy widoczne na rzucie, ale jest tu jeszcze jedna bardzo ciekawa własność, która ma związek z Zamkiem w Ujazdowie.
Zauważcie, że gdybyśmy nałożyli na siebie rzut Zamku Ujazdowskiego i... czytaj dalej
Willa Henryka Firleja w Czemiernikach jest przykładem włoskiej myśli architektonicznej w Polsce. Reprezentuje rodzimy lubelski Palladianizm. Zastosowano układy nawiązujące do traktów architektonicznych Andrea Palladia. Jeden z jego budynków opisałam już wcześniej, a była to Willa Rotonda.
W tym przypadku układ architektoniczny ograniczył się jedynie do planu, gdyż formy stosowano głównie... czytaj dalej
Oceny +1/-0
Druga rezydencja Wazów, czyli Ujazdów, została zrobiona na wzór pałaców szwedzkich. Była to w końcu dynastia szwedzka. Pałac Ujazdowski jest też częścią założenia opisanego w notatce Ujazdowskie Założenie – późny barok.
W tych wieżyczkach narożnych widocznych na prawym rysunku mieściły się gabinety- były to dobrze oświetlone miejsca do pracy. Rzut jest... czytaj dalej
Oceny +1/-0
Jedną z cech charakteryzujących piękno jest zachowanie proporcji. Już w starożytności proporcje miały ścisły związek z tym, jak odbierana była architektura. Na geometryczne postrzeganie świata miał swój wpływ np. Pitagoras, który stworzył model wszechświata, gdzie ład był wynikiem trzymania się matematycznych zasad. Najbardziej znanymi teoriami idealnej równowagi wymiarów jest złoty... czytaj dalej
czyli fasada parawanowa
Co to fasada parawanowa? Czy słyszeliście wcześniej o takim sformułowaniu lub znacie przykłady obiektów, w których została wykorzystana?
Fasada parawanowa to najłatwiej mówiąc praktycznie ściana, która ma swój rysunek (tzn fasada staje się swoim własnym tematem). Istnieją kościoły gdzie nie zrobiono fasad. Postawionio sam budynek a fasada została dobudowana później... czytaj dalej
na przykładzie kościoła w Krakowie
W notatce Zasady kształtowania architektury barokowej, wspomniane było o tym, że plastyczność elementów architektury była jedną z głównych cech dotyczących detali tej architektury. Pisałam też o ciągłości, która przejawiała się zarówno w zestawianych ze sobą bryłach, czyli kontynuacji i powiązaniu następujących po sobie budynków kiedy podążamy wyznaczonymi osiami.
Więc jak... czytaj dalej
O kościele Il Gesu pisałam już tutaj. Biorąc pod uwagę jego architekturę i założenia możemy pokusić się o stwierdzenie, że w Krakowie znajduje się obiekt z rodziny Il Gesu.
Kraków posiada swój własny kościół Il Gesu tylko w nieco mniejszej skali, ale całkiem niezłej klasy jak jego architekt Jan Trevano... czytaj dalej
w Toruniu
Toruń to piękne miasto, gdzie można znaleźć wiele ładnych zabytków z długą historią ich bytu. Tym razem chciałabym Wam pokazać kościół Wniebowzięcia NMP.
Piękna architektura, której początki sięgają 2 poł. IVX wieku cieszy oczy, a jasne kolory daja przyjemny nastrój kościołowi.
Moją uwagę zwróciły bardzo wysokie, strzeliste okna, które z... czytaj dalej
Spójrzmy na przykład kościoła Il Gesu jako doskonały pierwowzór dla większości kościołów we wczesnym baroku.
Pojawia się tu barok z konsekwentnym sprzężeniem wszystkich kondygnacji. Il Gesu to kościół zbudowany w Rzymie przez Giacomo Barozzi da Vignola.
Cała koncepcja planu miała być połączeniem układu centralnego czyli tej cerkwi z wielką kopułą... czytaj dalej
Oceny +1/-0
Ostatnio komentowane na stronie: