7 fotografii
159 osób
Moderatorzy:
    pioter Ola ruda
Subskrybenci:
    pinot Chris888 pioter pictori colgen IDB roxa Grzania przybor jacek.bralski Diabella kajtson
pokaż więcej

Ustawienia strony:

Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: po publikacji
RSS RSS
Zarejestruj się

31/10/13 od mrtswtk

Śluzy Kanału Panamskiego

Jak wygląda przepływanie przez Przesmyk Panamski?

Budując Kanał Panamski budowniczowie nie mogli tak po prostu pozwolić sobie na wydrążenie trochę ziemi tu, trochę ziemi tam i połączenie Oceanu Atlantyckiego z Oceanem Spokojnym, pozostawiając przez nikogo niekontrolowany przesmyk. Nie można było tego zrobić choćby ze względu na ekosystem - wody słone po połączeniu z wodami słodkimi wybiłyby florę i faunę tej drugiej. Dlatego przepływając przez kanał na jego końcach mamy Śluzy Gatuńskie:

Brama śluzy gatuńskiej na Kanale Panamskim. Brama śluzy gatuńskiej na Kanale Panamskim. (Nomadem być)

Ale zacznijmy od początku. Najpierw statki ustawiają się w zatoce i czekają na swoją kolej. Zazwyczaj stoją na kotwicy kilka godzin, aż zostaną wezwane. Są dwa tory, gdy przepływałam tamtędy w 2010 roku budowano trzeci, więc swoje trzeba odczekać:

Śluzy Kanału Panamskiego od strony Oceanu Atlantyckiego. Śluzy Kanału Panamskiego od strony Oceanu Atlantyckiego. (Nomadem być)

Na pokład wsiada pilot, którego podrzuca motorówka. To on przeprowadzi statek przez kanał. Piloci wsiadają również na pokład gdy statek zawija do portu - to oni znają najlepiej współrzędne, odległości i gabaryty portów, w których operują. Na zdjęciu pilot to ten pan w żółtej koszulce:

Kapitan statku i pilot. Kapitan statku i pilot. (Nomadem być)

Drugi ważny element (po pilocie) podczas wchodzenie w śluzy to zrzucenie cum, po których statek będzie prowadzony. Zupełnie jak na smyczy. Cumy podpina się do wagoników, które następnie jeżdżą prowadnicami po lewej i prawej stronie burt. Jeden taki wagonik jest widoczny na poniższym zdjęciu "na wzniesieniu". Jak się dobrze przyjrzycie widać nawet cumę:

Prowadnice na Kanale Panamskim. Prowadnice na Kanale Panamskim. (Nomadem być)

Gdy statek wpłynie w pierwszą śluzę za jego rufą zamknie się brama i zbiornik zacznie napełniać się wodą:

Śluza napełniająca się wodą. Śluza napełniająca się wodą. (Nomadem być)

Sztuczne jezioro Gatún znajduje się na wysokości 25,9 m n.p.m. dlatego statek jest windowany na tą wysokość. Gdy w pierwszej śluzie wyrówna się poziom wody statek przepływa do drugiej. W sumie śluzy są trzy. Na poniższym zdjęciu widać, że statek z lewej strony jest wywindowany już na wysokość jeziora, statek po prawej jest dopiero w pierwszej śluzie:

Statki na śluzach w Kanale Panamskim. Statki na śluzach w Kanale Panamskim. (Nomadem być)

Gdy się dopływa na drugi koniec kanału zabieg jest powtarzany, z tą różnicą, że woda w śluzach jest spuszczana i statek jest opuszczany do poziomu morza:

Śluzy Kanału Panamskiego - opuszczanie do poziomu morza. Śluzy Kanału Panamskiego - opuszczanie do poziomu morza. (Nomadem być)

Mówi się o tym we wpisach (lub komentarzach do nich):


Ostatnio komentowane na stronie:
13/07/2019 Grzania

Peru

spełnienie marzenia
5 komentarzy, ostatni z 14/07/2019 od Grzania
16/08/2016 pioter

Toruń wieczornie

7 zdjęć
4 komentarze, ostatni z 04/03/2019 od bt
Notatki o podobnych miejscach: