159 osób
Widoczność: wszyscy
Publikować mogą: wszyscy
Moderacja: po publikacji
Bielsko-Biała kolejowa
w duchu cesarstwa austriackiego
Dworzec kolejowy w Bielsku-Białej jest jednym z najpiękniejszych w Polsce, w każdym razie najładniejszym jak ja widziałam, a dużo bardzo jeżdżę po Polsce pociągiem.
Powstał pod koniec XIX wieku, aby miasto połączyć z Żywcem, Oświęcimiem, Dziedzicami, a dalej Krakowem i Wiedniem. Był typowym dworcem prowicjonalnym - uwaga teraz pełna nazwa "cesarskiego" PKP - Cesarsko-Królewskiej Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda. Słowa "typowy" i "prowincjonalny" dzisiaj brzmiące pejoratywnie, wówczas odzwierciedlały dobry styl, elegancję, wygodę, dbałość o szczegóły i harmonię z innymi dworcami owej kolei.
Na początku XXI stulecia dworzec został pięknie wyremontowany i odrestaurowany, na czym skorzystały szczególnie piękne antyczne ceramiki. Zachowano oryginalne napisy wskazujące na kolejkę i wejście dla pasażerów uprzywilejowanych i zwyczajnych, a warto zwrócić uwagę, że rozróżnienie to nie razi w użytych do niego wyrazach: K.K.Privilegirte i Kais.Ferd.Nordbahm.
Dzisiejszy widok dworca nie różni się od tego z 1890 roku, gdy go oddano do użytku.
Ogólny widok dworca PKP w Bielsku-Białej (Wikipedia)
Fragment głównej fasady z oznaczeniem strony wejścia dla zwykłych pasażerów. (IDB)
Fasada dworca od strony pasażerów uprzywilejowanych, oczywiście w czasach cesarskich :) (IDB)
Wejście od strony hali głównej (IDB)
Widok na perony od strony wiaty wspartej na żeliwnych kolumnach (IDB)
No i bonus, bo zdjęć jest już siedem. Ale rzecz znajduje sie przed dworcem, tuż przy wejściu głównym. Klimatem pasuje do całości.
Pamiątka po tramwajach, które kiedyś jeździły po Bielsku Białej (IDB)